Diƫtistenpraktijk
Grietje Tammenga

Mindfulness en Eten

Stressreductie bij eet- en gewichtsproblemen

Voor wie?
Voor mensen die een problematische relatie hebben met eten en/of hun gewicht. Ze hebben ervaren dat lijnen of een streng dieet averechts werkt.

Zie www.mindfulness-eten.nl/

Het accent ligt op het omgaan met uw eetgewoonten, voeding, beweging en acceptatie van uzelf Met mindfulness leer je om in het hier en nu te zijn. Je leert te luisteren naar de signalen van je lichaam en je leert contact te maken met jezelf om zo beter te kunnen kiezen wat de werkelijke behoeftes zijn. Het is een praktische training.Leren door te doen. Het is een nieuwe vaardigheid die getraind wordt in de groep maar ook thuis.

De basis van deze training is het oefenen van acceptatie: jij bent oké zoals je nu bent. Ongeacht gewicht, uiterlijk en ziekte. Het toepassen van mindfulness op eten beslaat verschillende aspecten. Namelijk:

Door aandacht te geven aan het eten -voor, tijdens en na het eten-, wordt je je bewust van je eetgewoonten en de bijbehorende gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen.Hiermee leer je bewust te genieten van het eten, het herkennen van lichamelijke signalen (verlangen, honger en verzadiging).. Bewustwording is de eerste stap tot verandering. Tijdens de training wordt u uitgenodigd hier stil bij te staan en te komen tot stappen in de richting van een meer gewenst eetpatroon.

Stress
Er wordt aandacht besteed aan het feit dat ongezonde stress veel impact heeft in het dagelijkse leven. In het bijzonder in relatie tot eten en beweging. Basis-oefeningen zijn de (on)plezierige gebeurtenissen kalender en de ademruimte-coping. Er wordt uitleg gegeven over het stressmechanisme. Tijdens het thuis oefenen wordt u uitgenodigd om stil te staan bij de invloed van stress en onaangename emoties op het eetgedrag.
 5wsAI1456746368.jpg