Dieetadvies

Ieder mens is anders, dus elke behandeling is maatwerk.

Het is een open deur om te stellen dat gezonde voeding en leefstijl een rol speelt bij het realiseren van een gezond lichaam. Een gezonde leefstijl heeft al effect op de eicel en de zaadcel. Dus vanaf het allereerste begin van een mensenleven heeft voeding en leefstijl een belangrijke rol in het voorkomen van gezondheidsproblemen. Foliumzuur in de zwangerschap (het liefst vóór de conceptie) is bijvoorbeeld een bewezen voorbeeld hiervan.

Onze visie is dat het het vooral gaat om verandering van gedrag. Doet u dit serieus dan is het mogelijk om vele gezondheidsproblemen op te lossen en te genezen. Denk aan hoge bloeddruk, diabetes, hartfalen en de gevolgen van ondervoeding. Ook is het mogelijk om medicijngebruik drastisch te verlagen of zelfs geheel te stoppen. Vooral bij diabetes type 2 is dit mogelijk! Met het veranderen van uw leefstijl neemt u zelf het heft in eigen handen. Tel uit uw winst!

Naast voeding spelen ook andere factoren zoals beweging, stress, slaap en ontspanning een belangrijke rol in het ontwikkelen van een (chronische) ziekte. Bij de behandeling zoeken we dan ook zoveel mogelijk contact met andere hulpverleners om tot een optimaal resultaat te komen. Denk hier bij voorbeeld aan de fysiotherapeut, de logopedist, de specialist, de praktijkondersteuner, de (dieet)psycholoog, het consultatiebureau, de jeugdwerker etc.

Het adviesgesprek

We werken oplossingsgericht. Stilstaan bij de vraag: hoe had u het graag willen hebben, wat is uw wens, uw stip op de horizon?

Motiveren, haalbare en meetbare doelen stellen, oefenen met nieuw gedrag (kleine stapjes) en evalueren van de resultaten dat hoort er allemaal bij. Zodat u steeds meer vertrouwen gaat krijgen dat ook u blijvend kunt veranderen.

Overgewicht is een complex probleem. Zie hiervoor de video van professor Liesbethvan Rossum, UMC Rotterdam:

Onderwerpen die bij ons aan bod kunnen komen

  • Persoonsgebonden informatie zoals belangrijke medische en psychische voorgeschiedenis, medicatie en eventuele klachten;
  • Eetgewoonten (eettijden, de verdeling van de maaltijden over de dag, snelheid van eten, kooktechnieken, tempo van eten) en uw leefstijl.
  • Uw lichaamssamenstelling (gemeten met behulp van de bio-impendantieweegschaal) en gewichtsverloop.
  • Het kopen en bereiden van voeding en dranken.
  • stress
  • hormonen
  • je motivatie
  • hoe je je doel wilt gaan bereiken